0
Košík
CZK
blog Fotografujeme s filtry

Fotografujeme s filtry

Tipa a triky pro praktické fotografování s filtry

  • Které filtry se hodí pro jaký žánr
  • Jak filtry správně používat
  • Kdy jsou filtry přínosem a kdy s nimi opatrně?
  • Jaké filtry využijete na jaře, v létě, na podzim anebo v zimě?

Magnetický filtr VFFOTO na ultraširoký objektiv?

Zázraky na počkání, nemožné do tří... měsíců.

Magnetické filtry VFFOTO si velmi rychle získaly početnou skupinu příznivců.
Možnost nasadit filtr na objektiv jen pouhým přiblížením, bez otravného šroubování, je jednoduše návyková.

Jako červená barva na semaforu ovšem mezi dotazy svítí jedno znovu a znovu naskakující přání: Magnetické filtry pro širokoúhlý objektiv.

Jenže to znamená takřka nemožné. Proč?

Čtěte dál...

Jak vyladit objektiv a filtry

Přemýšlejte předem… Na jakém objektivu je ještě možné fotografické filtry používat a kdy už ne? Myslet před nákupem je levnější než hledat dodatečně řešení pro již koupený objektiv. 
K napsání tohoto článku mne inspirovalo povícero dotazů jaké filtry nabídneme pro ten či onen objektiv. Někdy totiž přijatelné řešení prostě najít nešlo. Pojďme se tedy podrobněji v článku podívat kde jsou u filtrů hranice možného.

Fotografické filtry na letní dovolenou

Letní dovolená jsou fotografické žně. Poznáváme neznámá místa, nové zážitky i zajímavé lidi.
A chceme si, kromě vzpomínek, odvézt ty nejhezčí fotografie.

S čím musíte při dovolenkovém fotografování počítat? – Že budete fotit při počasí jaké zrovna je a v čase, který většinou neovlivníte. – Že kolem památek či v zajímavých místech nebudete sami, ale se zástupem dalších turistů. – Že zpravidla nebudete fotit v ideálním světle. Zapomeňte na modrou či zlatou hodinku. Daleko častější bude ostré polední slunce.

Tyhle věci moc neovlivníte. Ale to, zda vaše fotky budou skvělé, můžete velmi výrazně ovlivnit použitím správných fotografických filtrů. Kterých? Dozvíte se v článku.

Filtr jako dárek pro fotografa

Vyjímečně se tentokrát nebudeme věnovat fotografickým filtrům z pohledu fotografa. Zkusíme se na tahle sklíčka podívat pohledem někoho, kdo dárek fotografovi vybírá. A o filtrech třeba nemusí až tolik vědět.
To, že článek píši v době, kdy do Vánoc zbývá jen několik týdnů, je samozřejmě věc čistě náhodná;-)

7 úplně nejdůležitějších citátů o fotografických filtrech, které prostě musíte znát.

I vážné rady k filtrům můžeme pojmout odlehčeněji. V citátech známých postav, které je nejspíš nikdy neřekly, ale určitě by vám je k filtrům říci mohly…

Jarní fotofiltry

V krajině naježí ocásky květů (mimochodem, nádherných na detail v protisvětle) osiky, v zahrádkách zasvítí žlutě talovíny a fotografové přebalují batohy a brašny. Leckdy je to také první šance prakticky vyzkoušet nový fotoaparát, objektiv, "nové" staré sklo či jiný vánoční dárek. A také fotografické filtry.

Které filtry by ve fotobatohu na jaře neměly chybět?

Najdete v tomto článku.

Letní fotofiltry

Léto fotografové obecně nemají příliš v lásce. Chybí mu svěží čisté barvy jara a zároveň postrádá pestrou paletu podzimu. Dny jsou dlouhé a pro ranní „modrou“ či „zlatou“ hodinku je třeba vstávat opravdu brzy.
Léto je ale také časem většího cestování a šancí navštívit nová místa - samozřejmě s fotoaparátem. A s touhou odnést si zajímavé snímky i když světlo či denní doba nejsou ideální.

Dobře vybraný filtr vám velmi výrazně pomůže! Jak? To se dočtete v článku.

Podzimní fotofiltry

Které filtry vzít s sebou v momentě, kdy se chystáte vyrazit do pestrobarevné podzimní krajiny?
Sbírku rad a tipů najdete v tomto článku.

Zimní fotofiltry

Které filtry vzít s sebou do mrazu, jinovatky, zasněžených plání či k vodopádům ozdobeným rampouchy?
Sbírku rad a tipů najdete v tomto článku.

Velké zimní porovnání 12 různých fotografických filtrů

Stojím na dlážděné náplavce u vltavského jezu, naslouchám směsi šumění řeky i štěbetání procházejících japonských turistů a čekám, až uběhne těch víc než pět minut dlouhá expozice. Na hlavu se mi občas snese sprška prašanu, shozeného závanem větru ze stromů ve stráni. Je „teplo“ – jen pár stupňů pod nulou.
Tak vypadá v praxi velké zimní porovnávání různých fotografických filtrů.

Když se řekne vinětace…

Vinětace je ve fotografii v souvislosti s objektivy, slunečními clonami a filtry velmi často užívané slovo.
Co si pod ním představit?
A víte, že je víc druhů vinětace?

Věrné barvy i expozice vaší fotky – bonus od VFFOTO

Správné vyvážení bílé (WB - white balancing) a přesná expozice je nutnost pro dobré fotografie s věrnými barvami. Ne vždy a všude funguje optimálně automatika. A pak je třeba sáhnout po chytřejším řešení.
Například po krabičce filtru VFFOTO, což je nejlevnější a nejjednodušší způsob, jak se dobrat "správné" expozice a současně i kalibrace bílé. Vše se dozvíte v článku.

Jak fotografovat moře

Chcete si od moře dovézt skvělé snímky?
Dopomohou vám k nim správně vybrané filtry.

Které? Dozvíte se v článku.

Jak na netuctové fotky přírody a krajiny s polarizačním a Night Sky filtrem?

Polarizační filtr je nejdůležitějším a nenahraditelným sklíčkem ve výbavě fotografa přírody. Zvýrazní barvy, vytáhne oblaka a odstraní odlesky z rostlin i vody.

Ale nechá se polarizační filtr využít ještě jinak? Ano, můžete kombinovat cirkulární polarizační filtr a filtr Night Sky.

Proč a jak? Dozvíte se v článku.

Jak na hezké snímky jarních květin

Začíná jaro - a každý vyráží do rozkvétající přírody. A téměř každý s fotoaparátem. 
Internet plní desítky a stovky stejných fotek konikleců, sasanek a hlaváčků. Přitom k originálnímu a netuctovému snímku stačí znát pár chytrých triků.

Které triky? Dozvíte se v článku.

Jak fotit zatmění slunce

10. června 2021 nás kolem poledne čeká zajímavá nebeská podívaná, částečné zatmění slunce. Událost, kterou lze nejen pozorovat, ale též fotit.

Jak na to? Čtěte dál.

Jak rychle snadno a levně chránit fotoaparát na dovolené?

Léto je skvělá příležitost provětrat fotoaparát a dovézt si jako vzpomínku hezké fotky z dovolené. Fotoaparát ovšem na cestách mohou potkat různé nástrahy, od špíny až po žíravou sůl v příboji či ostrohranná zrnka křemene za písečné bouře. Přitom aby se s vámi v pořádku vrátil i váš aparát, stačí málo.

Jak málo? Čtěte dál.