https://www.vffoto.com

Zimní fotofiltry

29.09.2021

zimní fotofiltry VFFOTOStředoevropská zima má dvě tváře.

První jsou vzácné dny, kdy mrzne, svítí slunce a obloha je krásně výrazně modrá.
Druhou je tvář pošmourná nebo, chcete-li, inverzní. Svět je převážně šedavý, slunce se dá v nejlepším případě sotva tušit za šedobílou dekou.
A obě tváře zimy jsou pro fotografa zajímavé. Podívejme se na ně z pohledu uživatele fotofiltrů.


Jasné dny v zimě mají své kouzlo.

Obzvlášť ve spojení se sněhovou pokrývkou. Sníh je úžasná věc, funguje jako obří a všudypřítomná odrazná deska, vyrovnává kontrast scény a prosvětluje stíny. Líbí se krajinářům i portrétistům.

Které filtry v podobných dnech určitě mít s sebou?

Pro portréty na sněhu slabší šedé filtry, buď magnetické  ND 8x nebo stejné ND 8x v klasickém šroubovacím provedení. Za slunce, obzvlášť v horách, sníh odráží světlo velmi intenzivně. Při používání velmi světelných portrétních objektivů pak na otevřenou clonu (pro malou hloubku ostrosti) ani nejkratší čas závěrky nemusí stačit. Pomůže neutrální šedý filtr.

Pro krajináře jsou vhodnější silné šedé ND filtry (a samozřejmě stativ), doporučuji v magnetickém provedení, pracuje se s nimi snáze a rychleji.Využijete i ND 64x (-6 EV) ale v jasných zimních dnech při nadbytku světla spíše ty ještě silnější. Tedy ND 2000x (-11 EV)ND 8000x (-15 EV) a ND 32000x (-15 EV). U potoka či vodopádu rozostří zajímavě pohyb vody do „mlhy“ či „mléka“, což, v kombinaci se sněhem nebo ledovými rampouchy kolem, vypadá neobvykle a zajímavě.

Zasněžená zimní krajina, stejně jako město, se hodí pro snímky s ND filtrem, snimané dlouhými expozicemi. Oblaka na sytě modré obloze jsou velice kontrastní a když putují dostatečně rychle, vytváří výrazné a efektní světlé pásy. Vyberete-li jako ústřední motiv výrazný strom, skálu či budovu a podaří-li se vám zvolit stanoviště tak, aby zpoza hlavního objektu mraky zdánlivě vycházely (nebo za ním mizely), získáte skutečně atraktivní snímky. Je ovšem potřebná expozice v řádu desítek vteřin až několika minut. Dopomůže k ní co nejnižší ISO, vyšší clona a „pan silnější“ - ND 32000x (-15 EV) filtr.

Polarizační filtr?

Určitě s sebou - ale používat s rozmyslem. Krásně nasytí a obvykle i trochu oteplí barvy.
Pozor je třeba dát u širokoúhlých objektivů (zhruba pod 30 mm ohniska na fullframe) v případě snímků s oblohou v záběru. Vlivem nestejnoměrné polarizace může dojít k nerovnoměrnému ztmavení modré oblohy a tenhle efekt se při zpracování dá odstranit jen velice pracně a těžko, pokud vůbec.
Všeho s mírou - to je dobré mít na paměti při snímcích s polarizačním filtrem na horách. Obloha ve vyšší nadmořské výšce bývá výrazně modrá sama o sobě. Polarizační fltr ji při natočení do polohy maximálního účinku ztmaví a oblaka zvýrazní skutečně dramaticky. Což může být zajímavé - ale zase netřeba ze zimních snímků celkem přívětivých Krkonoš vyrábět cosi jako přicházející zimní bouři nad Islandem.
Kde se polarizační filtr opravdu hodí, to jsou snímky s částečně nezamrzlou vodou. Odfiltrujeme-li z hladiny odlesky, získáme snímek, kterému tmavá až černá voda dodá proti bílému sněhu potřebný kontrast. Výsledné snímky bývají zajímavé jak v barvě, tak i v černobílem podání.

A pokud je zima bez sněhu?

Světla je trochu méně a stíny bývají hlubší, neprojasněné odrazem od sněhu. Přivstanete-li si v mrazivém ránu po předchozím teplejším dnu, odmění vás často alespoň krásná jinovatka.
S polarizačním filtrem docílíte v jasných dnech výraznější a sytější barvy.
ND filtry vám pomohou k zajímavé obloze s dynamickými stopami mraků.


Druhá tvář zimy je šedavá, bez slunce a výrazných kontrastů.

Svět je téměř černobílý a tvary zjednodušené. Přesto není důvod zůstávat v teple za kamny. Fotografů je venku mnohonásobně méně a šance na netuctový snímek tím pádem daleko vyšší. Co z fotofiltrů s sebou?
Světla je málo, ND filtry obvykle stačí slabší… ND 8x - ND 64x. Hodí se například na protažení stop padajících sněhových vloček dlouhým časem do zajímavých třásní, delších, než bývá obvyklé. Na pohybové rozostření chodců v zimních ulicích. Světla jedoucích aut a jako protipól ostré obrysy staveb a architektury. Na malou hloubku ostrosti detailů drobnůstek a krásně rozostřené pozadí z vánočních trhů. Na efektní portréty s nádechem mlžného tajemna.

Polarizační filtr je také určitě v kapse dobré mít. Při „nesvětle“ se hodí schopnost odfiltrovat odlesky a zvýšit kontrast. Ztmaví nezamrzlou vodu. Vytáhne z téměř jednolité oblohy přece jen nějakou kresbu mraků.


Nakonec záměrně nechávám UV filtr.

Oč méně je v digitálně-fotografické éře potřeba jeho primární funkce, tedy odfiltrování neviditelného UV záření a tím vyšší kontrast snímků (což dnes zajistí sklíčko low-pass filtru před čipem), o to víc vyniknou výhody coby ochrany objektivu a snadné čištění. Kvalitní UV filtr by měl být před objektivem našroubovaný trvale.

Pár dalších užitečných ne-filtrových drobností:

Určitě je dobré pro zimní fotovýpravu přibalit prostředky pro čištění optiky - mikrovláknovou utěrku, ofukovací balónek a Lenspen. Vyplatí se proti „zakousnutí“ preventivně projet závity filtrů měkkou tužkou VFFOTO.
A, pokud používáte klasické šroubovací filtry, si pro jistotu přihodit do fotobrašny i nástroje k povolování filtrů, zejména plastové uvolňovací kleštiny. Jsou lehoučké, váhu skoro nepoznáte, ale kdo někdy zkřehlými prsty doloval z objektivu navlhlý a namrzlý filtr, ten ví, že v některých chvílích je plast kleštin nad zlato ;-)
U magnetických filtrů vám tahle starost odpadne.

Připomínka na závěr: Po návratu z mrazivé fotovýpravy do tepla nechte fotovýbavu v uzavřené brašně minimálně několik hodin vytemperovat. Předejdete kondenzaci vlhkosti a možnému poškození drahé techniky. A jste-li opravdu nedočkavě zvědaví a natěšení na pořízené snímky, pamatujte předem na vyndání paměťové karty ještě venku v chladu.

Přeji neotřelé zimní snímky umocněné optikou kvalitních fotofiltrů.

Jiří Skořepa

Přihlášení proběhlo v pořádku.
Jste příhlášen jako. Host.
Neplatné uživatelské jméno, nebo heslo.
Váš kód je v pořádku, sleva je aplikována.
Váš kód nebyl správně zadán, sleva nebude započítána.