Filtr jako dárek pro fotografa

29.09.2021

Jaký, pro koho, jak a z čeho vybírat… Zvolit polarizační, UV, ND filtr anebo něco speciálnějšího?

Vyjímečně se tentokrát nebudeme věnovat fotografickým filtrům z pohledu fotografa. Zkusíme se na tahle sklíčka podívat pohledem někoho, kdo dárek fotografovi vybírá. A o filtrech třeba nemusí až tolik vědět.
To, že článek píši v době, kdy do Vánoc zbývá jen několik týdnů, je samozřejmě věc čistě náhodná ;-)

Zásadní otázka zní: Pro koho?

Obdarovaný může být fotografický začátečník stejně jako nadšený amatér nebo rovnou profesionál, popřípadě kombinace více z uvedeného.

Pro začátečníka:

Fotograf začínající, či filtry nepolíbený, zcela určitě nejvíc ocení polarizační filtr. Má velmi široké využití a přitom se nedá plnohodnotně nahradit v počítači. Prostě s kvalitním (a pro jistotu ještě jednou zdůrazňuji KVALITNÍM) polarizačním filtrem nešlápnete vedle.
Co je třeba vědět před koupí? Průměr závitu objektivu pro filtr. Což lze zjistit nenápadným dotazem u fotografa. Nebo obhlédnout objektiv, poznamenat si do paměti nebo na papír celé označení a průměr filtrzávitu dohledat na internetu.
Nač si dát pozor? Na kvalitní provedení. Levné asijské „takypolarizační“ filtry nejsou ideální volbou. Na to, zda je chráněná polarizační fólie filtru - měla by být utěsněná proti vlhkosti. Na dobré antireflexní vrstvy.
Chcete-li vědět víc, přečtěte si článek „Jak si vybrat polarizační filtr?“

A pokud má obdarovaný několik objektivů s různým průměrem filtrzávitu? Kupte mu polarizační filtr pro největší z nich. A pro menší přidejte levné redukční kroužky, takzvané Step-up ringy.

Co můžete přibalit?

Ochranné pouzdro pro daný průměr filtru. Je levné, relativně lehké, zabere daleko méně místa než bězná krabička a přitom je v něm filtr bezpečný jako za pancířem tanku.

Grafitovou tužku na mazání závitů filtrů. Drobnůstka doslova za pár korun a přitom neocenitelná proti zakousnutí filtru v závitu.
Kvalitní Lenspen na čištění optiky – štěteček kombinovaný s čistící ploškou ocení každý.
Mikrovláknovou utěrku na čištění optiky.

Záměrně nezmiňuji UV filtr. Podle mne osobně je to první filtr, který by na konec objektivu měl přijít a zůstávat tam trvale. Jsou ovšem fotografové s odlišným názorem. Argumenty pro a proti si můžete přečíst v článku Má smysl používat na objektivu UV filtr? A pokud chcete UV filtrem obdarovat, poradí vám článek Jak si vybrat UV filtr.

Dárek pro nadšeného fotoamatéra?

Tady už je třeba rozlišovat podle převažující oblasti fotografického zájmu obdarovaného.

Portrétistovi uděláte radost se slabším ND filtrem.

Ze zkušenosti mohu doporučit ND 8x filtr. Nebo kvalitní (kvalitní!) variabilní ND filtr pro portrét.
Co je třeba vědět před koupí? Opět průměr filtru.
Nač si dát pozor? Na kvalitu skla a celkového provedení. Víc v článcích Jak si vybrat ND filtr, ND filtry pro portrétní a módní fotografii a Jak si budovat sestavu ND filtrů?

Pro krajináře můžete vybrat buď opět polarizační filtr nebo některý z ND filtrů pro dlouhé expozice.

Osvědčenou dvojicí je ND 64x a ND 2000x.

Pro fotografa památek či opravdového fajnšmekra nešlápnete vedle s ultrasilným filtrem ND 100000x, vedle kterého je i tma bledá.

Tohle černé sklíčko skvěle poslouží k rozmazání mraků a „vygumování“ turistů kolem památek i za jasného dne.
Co je třeba vědět před koupí? Opět v prvé řadě průměr filtru, v druhé to, jak silný filtr chcete pořídit.
Nač si dát pozor? Na kvalitu skla, barevný posun a celkově provedení. Víc v článku Jak si vybrat ND filtr.

Pro fanouška nočních fotografií

krajiny, hvězdného nebe či zšeřelého města, může být vítaným dárkem Night Sky filtr. Je to speciální filtr, který ubere světelné znečištění a pomůže k lepším barvám při focení v noci.

Fotografa akčnějších scén

můžete obdarovat kvalitním UV filtrem. Při rallye, dostizích a obecně tam, kde není nouze o odletující kamínky, bláto či prach, ocení ochranu objektivu UV filtrem každý.

Co můžete přidat? Z univerzálních dárků opět třeba ochranné pouzdro pro daný průměr filtru. Je levné, relativně lehké, zabere daleko méně místa než bězná krabička a přitom je v něm filtr bezpečný jako za pancířem tanku.
Grafitovou tužku na mazání závitů filtrů. Drobnůstka doslova za pár korun a přitom neocenitelná proti zakousnutí filtru.
Kvalitní Lenspen na čištění optiky – štěteček kombinovaný s čistící ploškou.
Mikrovláknovou utěrku na čištění optiky.

Dárek pro profesionála?

Tady se vybírá těžko. Takový fotograf zpravidla ví, co potřebuje a pořizuje si potřebné sám.
Můžete překvapit třeba UV či ND filtrem s rámečkem z titanu. Je to nadstandard a luxus – ale vlastnosti tohoto „kosmického“ materiálu jsou úžasné. Lehoučký, odolný, nekoroduje, je zdravotně absolutně nezávadný. Nikdy se „nezakousne“ v závitu objektivu a pohodlně jde odšroubovat pouhou rukou dokonce i navlhlý a za mrazu. Filtr můžete nechat na obroučce označit i jménem obdarovaného.

Krajináře můžete překvapit kvalitním  přechodovým filtrem. Nebo nočním Night Sky filtrem.

Magicky magnetický dárek opravdu pro každého fotografa?

Novinkou a hitem od roku 2019 jsou magnetické fotografické filtry, na které přechází stále víc fotografů. Snadnost výměny je úžasná a neuvěřitelně usnadní a zrychlí práci fotografa. Zejména uživatelé ND filtrů se při prohazování neušroubují k smrti.

Magnetickými filtry potěšíte snad každného zapáleného fotografa, ať profesionála nebo amatéra.

Jen pozor na jednu věc: Aby magnetický filtr držel na objektivu, potřebuje ještě držák (adaptér). Buď bez skla anebo v podobě magnetického UV filtru.

Nebo něco ke čtení?

Ve vánoční akci VFFOTO můžete získat k nákupu zdarma e-knihu „Fotografujeme rostliny a květiny“ jako dárek pro sebe či někoho blízkého. A pokud se nevejdete do podmínek akce, můžete tutéž e-knihu samozřejmě i zakoupit.
Přeji dobré (nejen vánoční) světlo ;-)

Jiří Skořepa