Přihlášení

0
Košík
CZK
blog Fotografujeme s filtry Velké zimní porovnání 12 různých fotografických filtrů

Velké zimní porovnání 12 různých fotografických filtrů

Stojím na dlážděné náplavce u vltavského jezu, naslouchám směsi šumění řeky i štěbetání procházejících japonských turistů a čekám, až uběhne těch víc než pět minut dlouhá expozice. Na hlavu se mi občas snese sprška prašanu, shozeného závanem větru ze stromů ve stráni. Je „teplo“ – jen pár stupňů pod nulou.
Tak vypadá v praxi velké zimní porovnávání různých fotografických filtrů.

Podmínky při fotografování:

Použitá technika

Stativ Gitzo trojkové řady, dálková rádiová spoušť, fotoaparát Sony A7, shift objektiv PC Nikkor 28/3,5 nasazený přes adaptér KF Concept, ISO 100, clona f/11, automatické vyvážení bílé (AWB), režim priority clony (A), kompenzace expozice -1/3 EV, celoplošné měření, snímání do formátu raw. Automatické vyvážení bílé proto, že je v praxi asi nejčastěji používaným režimem. V případech, kdy se expozice dostávala přes 30 s, jsem místo priority clony použil manuální režim (M).

Scéna

Náplavka Vltavy u jezu poblíž Plášťového mostu v Českém Krumlově. V záběru je tedy jak rychle tekoucí voda na přepadu jezu, tak pomalu plynoucí voda pod jezem. K tomu nasvícené budovy zámku i stěny ve stínu v pravé části scény.

Počasí

Zimních dnů s modrou oblohou a zároveň plynoucími oblaky je v zimě velmi málo. Výměna filtrů chvilku zabere, dlší expozice také. Množství mraků ve scéně se tedy měnilo, stejně jako poloha a výška slunce. Tyto faktory stoprocentně ovlivnit nejde.

Dík občasnému přídělu sněhových vloček, sfoukávaných ze stromů nade mnou, jsem nechtěně otestoval i povrchovou úpravu u několika filtrů. U všech výrobků VFFOTO bylo očištění snadné a rychlé, kuličky vody stačilo sfouknout balónkem pryč ze skla. To neplatilo pro starší B+W Redhancer, kde jsem k odstranění miniloužiček z roztátých vloček musel použít mikrovláknovou utěrku a karbonovou plošku „Lenspenu“. Filtr bez kvalitní povrchové úpravy je prostě za trest.

Zpracování snímků

Raw jsem vyvolal v Capture One 11 s defaultním doostřením. Expozici jsem podle potřeby upravil tak, aby nasvícený bílý sníh na střechách byl právě na hranici přepalů (obvykle šlo o korekci v řádu desetinek EV) a vyretušoval jsem v obloze jednu tmavou skvrnku z prachu na čipu. Vyexportoval jako sRGB TIFF, jednotlivé snímky vložil jako vrstvy v Affinity Photo, srovnal navzájem (při nasazování a snímání filtrů se občas se stativem, postaveným ve sněhu, trochu pohne) a vyexportoval jako zmenšený jpg.

Přeji dobré (do tepla či do studena posunuté a slabší i silnější) světlo ;-)

Jiří Skořepa

 


Podívejme se, jak si vedli jednotliví účastníci klání. Z dvojice snímků bude vždy horní s daným filtrem, spodní bez filtru.

UV filtr:

UV filtr VFFOTO GS 77 mm

Porovnání: Horní snímek UV filtr VFFOTO GS 77 mm, čas 1/250 s.
Dolní snímek bez filtru, čas 1/250 s.

Expoziční čas pro kontrolní snímek bez filtru a pro snímek pořízený s UV filtrem VFFOTO GS je naprosto shodný. Což potvrzuje, že deklarovaná transparentnost 99,6 % není jen  papírový údaj.

Porovnání: Horní snímek UV filtr VFFOTO GS 77 mm, čas 1/250 s.Dolní snímek bez filtru, čas 1/250 s.


Polarizační filtry:

Cirkulární polarizační filtr VFFOTO CPL PS US 77 mm

Porovnání: polarizační filtr VFFOTO PS US 77 mm, čas 1/100 s.
Dolní snímek bez filtru, čas 1/250 s.
 
Porovnání: Horní snímek polarizační filtr VFFOTO PS US 77 mm, čas 1/100 s.

Dolní snímek bez filtru, čas 1/250 s.


Colours of Nature cirkulární polarizační filtr VFFOTO CoN CPL PS 77 mm (specialitka ze stáje VFFOTO)

Porovnání: polarizační filtr Colours of Nature CPL filtr VFFOTO PS 77 mm, čas 1/60 s.

Dolní snímek bez filtru, čas 1/250 s.

Polarizační filtr Colours of Nature (CoN) je zajímavost z dílny VFFOTO. Jde o speciální verzi cirkulárního polarizačního filtru, určenou zejména pro fotografy přírody, rostlin, zvířat. Oproti běžnému polarizačnímu filtru selektivně ubírá víc ze žluté části spektra. Tím kompenzuje oteplení barev a zároveň zvýrazňuje některé tóny, zejména zelené a červené. Ty jsou pak na snímku svítivější a sytější. V praxi je Colours of Nature CPL filtr barevnou teplotou, oproti běžnému polarizačnímu filtru, neutrální až slabě ochlazující. Síla efektu se ovlivňuje otáčením filtru a změnou úhlu snímání. Při nastavení do polohy slabšího odfiltrování polarizovaného světla je relativně větší posun do studených odstínů, v poloze maximálního účinku je filtr téměř neutrální.

Porovnání: Horní snímek Colours of Nature CPL filtr VFFOTO PS 77 mm, čas 1/60 s.

Dolní snímek bez filtru, čas 1/250 s.


ND filtry:

ND 16x VFFOTO GS 77 mm

Porovnání: ND 16x filtr VFFOTO GS 77 mm, čas 1/15 s.

Dolní snímek bez filtru, čas 1/250 s.

Porovnání: Horní snímek ND 16x filtr VFFOTO GS 77 mm, čas 1/15 s.Dolní snímek bez filtru, čas 1/250 s.


ND 64x VFFOTO GS 77 mm

Porovnání: ND 64x filtr VFFOTO GS 77 mm, čas 1/4 s.

Dolní snímek bez filtru, čas 1/250 s.

Porovnání: Horní snímek ND 64x filtr VFFOTO GS 77 mm, čas 1/4 s.Dolní snímek bez filtru, čas 1/250 s.


ND 1000x VFFOTO GS 77 mm

Porovnání: ND 1000x filtr VFFOTO GS 77 mm, čas 5 s.

Dolní snímek bez filtru, čas 1/250 s.

Porovnání: Horní snímek ND 1000x filtr VFFOTO GS 77 mm, čas 5 s.Dolní snímek bez filtru, čas 1/250 s.


ND 2000x VFFOTO GS 77 mm

Porovnání: ND 2000x filtr VFFOTO GS 77 mm, čas 13 s.

Dolní snímek bez filtru, čas 1/250 s.

Porovnání: Horní snímek ND 2000x filtr VFFOTO GS 77 mm, čas 13 s.Dolní snímek bez filtru, čas 1/250 s.


ND 32000x VFFOTO GS 77 mm

Porovnání: ND 32000x filtr VFFOTO GS 77 mm, čas 2 min 31 s.

Dolní snímek bez filtru, čas 1/250 s.

Porovnání: Horní snímek ND 32000x filtr VFFOTO GS 77 mm, čas 2 min 31 s.Dolní snímek bez filtru, čas 1/250 s.


ND 100000x VFFOTO GS 77 mm

Porovnání: ND 100000x filtr VFFOTO GS 77 mm, čas 6 min 4 s.

Dolní snímek bez filtru, čas 1/250 s.

Více než šestiminutová expozice zvýraznila i vlastní vinětaci objektivu (což lze následně opravit při zpracování rawu v editoru).

Porovnání: Horní snímek ND 100000x filtr VFFOTO GS 77 mm, čas 6 min 4 s.Dolní snímek bez filtru, čas 1/250 s.


variabilní ND filtr VFFOTO 2-32x PS 77 mm

Porovnání horní snímek: Variabilní ND 2-32x filtr VFFOTO PS 77 mm, nastavený na střední zatmavení. Čas 1/80 s. Při tomto nastavení (odpovídá zhruba ND 4x–ND8x) ani na krátké ohniskové vzdálenosti (28 mm) nedochází ke znehodnocení nestejnoměrnou polarizací a výsledek je v reálné praxi plně použitelný.

Porovnání prostřední snímek: Variabilní ND 2-32x filtr VFFOTO PS 77 mm, nastavený na maximální zatmavení. Čas 1/3 s. Kombinace krátké ohniskové vzdálenosti (28 mm) a maximálního ztmavení (ekvivalent zhruba ND 128x) znamená pro reálnou praxi nepoužitelný výsledek, znehodnocený nestejnoměrnou polarizací oblohy.

Dolní snímek bez filtru, čas 1/250 s.

U variabilního ND 2-32x filtru VFFOTO se při maximálním možném zatmavení již projevila nestejnoměrná polarizace oblohy. Jedná se ovšem o nevhodnou (a v praxi nedoporučovanou) kombinaci krátkého ohniska (28 mm) a zatmavení, které odpovídá zhruba ekvivalentu ND 128x. Při mírnějším zatmavení byl účinek variabilního filtru i na takto krátkém ohnisku bezproblémový a srovnatelný se slabším ND filtrem.

Porovnání: Horní snímek Variabilní ND 2-32x filtr VFFOTO PS 77 mm, nastavený na střední zatmavení. Čas 1/80 s.Prostřední snímek: Variabilní ND 2-32x filtr VFFOTO PS 77 mm, nastavený na maximální zatmavení. Čas 1/3 s..Dolní snímek bez filtru, čas 1/250 s.


Speciální filtry

Night Sky filtr a historický B+W Redhancer jsem použil spíš jen pro úplnost a jako zajímavost, jsou určené pro jiné situace. Night Sky filtr slouží k omezení světelného znečištění u snímků noční oblohy nebo nočních nasvícených měst a architektury, B+W Redhancer zase ke zvýraznění zejména červených odstínů u podzimních snímků.

Night Sky VFFOTO GS 77 mm

Porovnání: Night Sky filtr VFFOTO GS 77 mm, čas 1/200 s.

Dolní snímek bez filtru, čas 1/250 s.

Porovnání: Horní snímek Night Sky filtr VFFOTO GS 77 mm, čas 1/200 s.Dolní snímek bez filtru, čas 1/250 s.


B+W Redhancer 77 mm (v současnosti již nevyráběný didymiový filtr)

Porovnání: historický a dnes již nevyráběný B+W Redhancer filtr 77 mm, čas 1/160 s.

Dolní snímek bez filtru, čas 1/250 s.

Porovnání: Horní snímek historický a dnes již nevyráběný B+W Redhancer filtr 77 mm, čas 1/160 s.Dolní snímek bez filtru, čas 1/250 s.