https://www.vffoto.com
Země

Účinek polarizačního filtru prakticky a v detailu fotografie - voda

29.09.2021

Cirkulární polarizační filtr je (po UV filtru) obvykle druhým sklíčkem, které si fotograf před objektiv pořizuje. Jeho účinek totiž dost dobře nelze dodatečně nasimulovat softwarově.

Co vlastně polarizační filtr umí?

Ztmavit modrou oblohu a zvýraznit na ní světlé mraky, omezit namodralý vzdušný opar a zvýšit kontrast dálek, zvýraznit nasycení barev, odstranit odlesky z vodní hladiny a z NEKOVOVÝCH předmětů.
To vše jej předurčuje k využití zejména v krajinářské fotografii, při fotografování vody a pro snímky přírody (rostlin, hmyzu…). Naprosto nepostradatelný je pro fotografa za šedivého pošmourného a deštivého počasí s nevýrazným světlem.

Pro ukázku efektu CPL v praxi jsem vybral podzimní fotografii z Beskyd od velkého vodopádu Satiny poblíž Frýdlantu nad Ostravicí.

Snímky jsou pořízené s naprosto stejným nastavením v aparátu i při vyvolání, stejně zmenšené a liší se tedy opravdu jen použitím či nepoužitím  polarizačního filtru VFFOTO CPL PS 77 mm.

Fotografováno za oblačného dne brzy ráno, kdy do úzkého a hlubokého kaňonu jde jen rozptýlené světlo od oblohy. Mimochodem, fotografovat někdy později dopoledne, s přímým slunečním světlem na vodopádech, to si dost dobře neumím představit, přepaly a kontrast by byly nezvládnutelné.
Fotoaparát Sony A7, objektiv Nikkor 20-35/2,8 (s adaptérem), snímáno v režimu priority clony.
Opravdu jsem ocenil vysoce kvalitní povrchovou úpravu tohoto špičkového VFFOTO filtru. Od vodopádu každou chvíli odlétla kapička vodní tříště a některé skončily na skle filtru (sluneční clona u širokoúhlých objektivů zrovna moc nechrání). Díky speciálním hydrofobním nanovrstvám nevytvořily loužičky, nýbrž kuličky, které šlo snadno a beze stop odfouknout balónkem.

Červená orámování ukazují části snímku vybrané k porovnávání detailů bez/s polarizačním filtrem.

 



Mokrý kámen v proudící vodě. První detail bez filtru, druhý s polarizačním filtrem. Polarizační filtr oteplil barvy do příjemnějších teplejších odstínů, oživil barvu zeleného mechu, ubral odlesky hladině a tím umožnil vidět i struktury pod vodou. Výrazně nasytil i barvy oranžového bukového listí pod hladinou.


Javorové listy, které výrazně vystupují ze snímku, dokreslují atmosféru podzimu a jasnou žlutou barvou oživí jinak zelené mechové balvany. Bez polarizačního filtru by jejich barva byla mdlá, světle žlutohnědá a s nežádoucím odleskem oblohy.



Na mokrém povrchu balvanu polarizační filtr odstranil nepříjemný modravý odlesk oblohy, výrazně zvýšil kontrast a nasycení barev zeleného mechu i naplaveného listí buků a tím posílil podzimní náladu snímku.



 Na mokrém mechu polarizační filtr odstranil nehezký modrý odlesk, zelenomodrý kámen má teplejší odstín a červenooranžové listí získalo daleko jasnější a sytější barvu. Proudící voda je vyhlazenější a kontrastnější.
Částečně polarizační filtr ubral i fialovou chromatickou aberaci na kontrastním rozhraní vody a mechu. Zbylá chromatická aberace půjde snadno odstranit při pozdějším zpracování v editoru.

    

Závěrem a jen pro připomenutí pár zásad úspěšného používání polarizačního filtru:

  • Intenzita účinku se mění natáčením obroučky.
  • Nejsilnější efekt má ve směru kolmém na slunce. Ve směru po slunci a proti slunci je účinek minimální.
  • NEMÁ vliv na odrazy od KOVOVÝCH předmětů.
  • S rozumem u širokoúhlých objektivů - hrozí nestejnoměrné ztmavení oblohy.
  • Prodloužení expozice, omezuje množství světla - na krajiny opravdu doporučuji stativ!
  • Nešroubovat přes jiný filtr (speciálně UV), více rozhraní sklo-vzduch znamená zhoršení kresby!

Přeji dobré (a správně odfiltrované polarizované) světlo :-)

Jiří Skořepa

Přihlášení proběhlo v pořádku.
Jste příhlášen jako. Host.
Neplatné uživatelské jméno, nebo heslo.
Váš kód je v pořádku, sleva je aplikována.
Váš kód nebyl správně zadán, sleva nebude započítána.