Přihlášení

0
Česky
  • Slovenština
  • English
Košík
CZK
blog UV filtr UV IR-cut filtr – co je zač a proč jej chtít

UV IR-cut filtr – co je zač a proč jej chtít

UV IR-cut je UV filtr velmi speciálních vlastností. Na pohled se liší snad jen barvou skla, s modrotyrkysovým nádechem namísto čirého. Víc zajímavého ukáže graf propustnosti různých vlnových délek.

Klasický UV filtr výrazně odfiltruje neviditelné krátkovlnné UV zaření (s vlnovou délkou kratší než 390 nanometrů). A delší vlnové délky, tedy viditelné světlo a lidským okem neviditelné infračervené záření, propustí téměř úplně. Což je v pořádku, protože UV filtr má na digitálním fotoaparátu hlavně chránit přední čočku objektivu před špínou a poškozením, nikoli filtrovat viditelné světlo.

UV IR-cut filtr umí ještě něco významně víc. Odfiltruje totiž, krom UV, i neviditelné infračervené záření. K čemu je to dobré? Pro fotografování delším expozičním časem za použití silných ND filtrů věc zcela zásadní.

I ten nejlepší a nejkvalitnější silný ND filtr totiž má nějaký barevný posun. Jednotlivé složky viditelného světla nezeslabí rovnomerně a vsechny stejně. Což se projeví na výsledném snímku barvami, které přesně neodpovídají skutečnosti tak, jak ji vidí lidské oči.

Snahou výrobců filtrů je, aby posun barev byl co nejmenší. Což se daří, ale výrobní technologie mají své meze a zcela neutrální silný ND filtr prostě není a nejspíš ani v dohledné budoucnosti nebude.

Asi nejvýraznější potíží je, u snímků fotografovaných dlouhou expozicí za přispění ND filtrů, vínově červenavý nádech. Způsobený nejen, ale v převážné míře, infračerveným zářením, které ND filtr nezablokuje a propouští. Dodatečné úpravy barevnosti v postprodukce mohou být dost pracné a obvykle ne stoprocentně úspěšné. Často je, namísto laborování s barvami, přijatelnější jinak povedený snímek převést do černobílé stupnice.

Situaci do značné míry řeší dvojkombinace UV IR-cut filtru se silným ND filtrem. ND filtr se postará o výraznou redukci množství světla a tím prodloužení expozičního času. A UV IR-cut filtr odfiltruje nežádoucí infračervené vlnové délky. Výsledkem jsou fotografie v přirozených barvách a zároveň s typickým dlouhočasovým pohybovým rozmlžením mraků, vody či spěchajících davů a automobilů.

Kdy UV IR-cut filtr ano?

Když na objektiv nasadíte silný ND filtr (ND 1000x či víc)

Kdy UV IR-cut filtr ne?

Při běžném fotografování. Tam se UV IR-cut filtr nehodí,  je optimalizovaný pro dlouhé expozice a kombinaci s ND filtrem. Kdybyste jej použili namísto čirého běžného UV filtru, dostanete fotografie se studeně modrotyrkysovým odstínem.

Aby to nebylo tak jednoduché: Nezanedbatelný vliv má složení dopadajícího okolního světla. Tedy jaký podíl infračerveného záření v něm je. A to je, víc než jen trochu, loterie. Záleží na výšce slunce (a tím jak úhlu, pd kterým paprsky světla prochází atmosférou, tak délce jejich dráhy), na míře znečištění vzduchu, na oblačnosti... Situace se radikálně změní třeba už jen tím, jak slunce zajde za mrak.

Velmi zajímavé možnosti nabízí UV IR-cut o „modré hodince“, obzvlášť ve městech. V době fotograficky nejzajímavější. Ale zároveň v době, kdy se odstín sametově namodralého soumraku pere s nejrůznějšími barvami rozsvěcujících se lamp, výloh a oken.

Takže jak s UV IR-cut? Zkoušet, zkoušet, zkoušet… A pro jistotu pořídit snímek scény jak s UV IR-cut filtrem, tak bez něho. Protože někdy získáte naprosto špičkový a vynikající výsledek při použití filtru, jindy naopak.

Shrnuto: UV IR-cut filtr nemá rád průměrnost a je víc než jen trochu extrémistou. Buď všechno nebo nic.

Jestliže máte rádi standardizované postupy, předvídatelné a opakovatelné výsledky, pak zůstaňte raději u klasického UV filtru.

UV IR-cut je rebel. Nedává se snadno a často si svéhlavě dělá co chce. Musíte se s ním naučit žít, zkoušet nové věci, počítat s úspěchy i neúspěchy.
Ale jedno je jisté. Nebudete se s ním nikdy nudit. A když se zadaří, získáte perfektní, neotřelé a neopakovatelně originální fotografie.