0
Košík
CZK
blog Polarizační filtr Jak správně čistit polarizační filtr

Jak správně čistit polarizační filtr

Občas se k nám do firmy dostane poškrábaný polarizační filtr, který si zákazník poškodil (a mnohdy úplně zlikvidoval) vlastním přičiněním. To, že se podobné případy opakují, mne vedlo k napsání samostatného článku.

Trocha teorie:

Polarizační filtr je sendvič ze 2 skel, která chrání polarizační fólii z organického materiálu - celulózy. Celek se slepí a utěsní v jeden monoblok. Sklo samo o sobě je poměrně tvrdé. Lze jej poškodit, ale dá to dost úsilí;-).
Na slepený sendvič se dále napaří antireflexní vrstvy. Velmi měkké, ale pro zamezení nežádoucích reflexů v protisvětle a bočním světle nepostradatelné. Vše se uzavře zakončovacími nanovrstvami, které odpuzují vodu, prach a nečistoty.
Tento, již téměř hotový bloček skla filtru, je nakonec potřeba vypálit, tedy teplem vytvrdit nanesené antireflexy a nanovrstvy. A zde je Achillova pata polarizačních filtrů. Zatímco ND a UV filtry jde bezproblémově vytvrdit teplotou kolem 70°Celsia, polarizační filtr kvůli organickému materiálu fólie nelze ohřát víc než na 50°Celsia, spálil by se. Proto u polarizačních filtrů mluvíme o studeném coatingu. A proto je povrch všech polarizačních filtrů vždy měkčí než je tomu u UV nebo ND bratříčků.

Co z toho plyne pro fotografa?

Zacházet s polarizačním filtrem jako s primadonou, pečovat o něj a co nejvíc se snažit zamezit jeho znečištění.
Odmění se vám za to dlouholetou dobrou službou.

Doporučuji:

Skladovat polarizační filtr ve speciálním ochranném pouzdře

Být pozorný a nespěchat při nasazování na objektiv

Pokud to lze, chránit objektiv a CPL filtr sluneční clonou (vím, není to vždy jednoduché, s polarizačním filtrem je třeba k nastavení míry účinku pootáčet).

Máte-li magnetický polarizační filtr, sundejte jej z objektivu a ukliďte do krabičky předtím, než vrátíte fotoaparát do brašny či fotobatohu. Třením o přepážky brašny při ukládání byste filtr mohli odloupnout a následným převalováním v brašně poškodit.

Pokud se polarizační filtr přece jen ušpinil, jak jej vyčistit?

  • Začněte ofouknutím nečistot balónkem. U filtrů VFFOTO se speciální povrchovou úpravou lze ze skla odfouknout i případné kapky vody (neslévají se,ale mají tvar kuliček, povrch je odpuzuje). Ofouknutí je důležité právě u polarizačních filtrů s měkčím povrchem.
  • Pokračujte ometením štětečkem na optiku, hodí se například ten z „Lenspenu“ VFFOTO.
  • Dočistěte suchou mikrovláknovou utěrkou VFFOTO na optiku.
  • Na přichycené lepkavé nečistoty (například pyl) použijte mokré čištění izopropylalkoholem, podle potřeby případně doplňte čištěním koncentrovanějším čistým etylalkoholem (60–75%, k dostání v lékárně). Čistícím roztokem v malém množství (pár kapek), navlhčete mikrovláknovou utěrku na optiku a filtr otřít. Mikrovláknové utěrky se nedotýkejte holou rukou (má tendenci nasát do sebe mastnotu z lidské kůže), ideální je ruku obalit poletylénovým sáčkem nebo navléci jednorázovou latexovou rukavici.
  • Na drobné mastné flíčky, otisky prstů či stopy po vodních kapkách je ideální karbonový prášek na čistící plošce „Lenspenu“, nečistoty vyčistíte krouživým přetřením.

Přeji, aby vám polarizační filtr, skvělý a nepostradatelný, ale na péči přece jen náročnější pomocník fotografa dobře sloužil.
A pro nepředvídatelné nehody se můžete stát členy klubu VFFOTO a (bude-li třeba) využít členskou výhodu 50% slevy na opravu či výměnu zničeného filtru.

Jiří Skořepa