Hory-štíty-jezera

Jmenuji se Tomáš Holub a mou prací je fotografování.

Zachycuji krásu okolního světa, fotím s radostí tak, aby fotografie měla duši a atmosféru a tuto energii se snažím šířit dál např. prostřednictvím svých foto OBRAZŮ nebo knihy "Když má fotografie duši". Zároveň jsem lektorem krajinářské fotografie a vedu skupinové i individuální kurzy.
Tématem červencového dílu projektu "Jak to vidím já" byly, pro mne tolik oblíbené, HORY, ŠTÍTY a JEZERA. Fotografii se věnuji již přes 17 let - vím proto z vlastní zkušenosti, že každá připomínka od zkušenějších kolegů dokáže být velkým přínosem. I já bych vás tímto způsobem chtěl ve fotografii posunout a inspirovat. Berte proto případnou kritiku jako možnost uvědomit si chyby, nikoliv záměr odradit vás od další tvorby. Zkrátka "tak to vidím já" ;-) Celkem bylo zasláno 14 fotografií od 4 autorů, za které moc děkujeme.

Pojďme se na ně tedy podívat: První 4 fotografie jsou od Miloše.  

HORSKÁ PŘEHRADA

První snímek zachycuje příjemnou atmosféru hor, jde o pěknou cestovatelskou fotku. V horní části oblohy je trochu prázdno - škoda, že mraky nebyly rovnoměrně rozvrstveny. Zkusil bych počkat, až vítr přivane mraky lépe kompozičně. 

HORSKÝ POTOK

Horský potok má pěknou rozvrstvenou kompozici - vtahuje do děje a dává snímku dynamiku. Fotografii by, dle mého, prospěl delší čas expozice. Využít stativ a pomocí polarizačního či ND filtru prodloužit expozici na několik sekund – účelně rozmazaná voda by vše ještě umocnila. 

JEZÍRKO

Této fotografii, zachycující horské jezero, není z hlediska kompozice a technického provedení asi co vytknout. Ještě bych zkusil více využít cesty v popředí - tak, aby oko diváka vtáhla do studeného příběhu hor. Přikleknout, aby se cesta zdála být větší, hledat linie, hrát si ...  

V KLÍNU HOR

To je ono - skvělé podmínky s nízkou oblačností, měkké světlo, vyrovnaná kompozice. Krása, takto to mám rád. 

Následují fotografie jsou od Radka. 

KRAJINA V DOLOMITECH
Tre Cime v Sextenských Dolomitech lákají snad každého fotografa. Zrcadlení je častým fotografickým prvkem, kdy se fotografovaný objekt odráží na vodní hladině a přiměje diváka k zamyšlení. Škoda, že se věže odráží jen z části. Možná je to denní dobou a polohou slunce. Pro zvýraznění efektu je vhodné použití polarizačního filtru. Správným otočením filtru můžete vodní hladinu buď zprůhlednit nebo naopak využit k výraznějšímu zrcadlení.

RÁNO NA MADEIŘE

Krásná ranní atmosféra, úplně cítím to ticho :) 

Zde bych pro příště doporučil posunout fotoaparát směrem dolů a využít tak více popředí. Téměř polovina fotky je prázdná obloha bez mraků, proto by postačil z oblohy jen malý proužek. 

RÁNO V DOLOMITECH 
Opět krásná atmosféra a ranní mlha. Občas však klíny hor z obou stran mohou působit rušivě – příště zkuste zvolit fotografii na výšku a "klínům" se tak vyhnout. 

Autorem následujících 5 fotografií je "Seraf nebo Serafa" :-)

HARMONIE DVOU SVĚTŮ
Pro mne moc pěkná fotka. Líbí se mi střídání světel a stínů na trávě, vyrovnaná třetinová kompozice, pěkně poskládané mraky. Možná jen modrá obloha na mne působí až příliš křiklavým, nepřirozeným dojmem ;-)

HEBKOST VERSUS TVRDOST
Krásné Dolomitské louky. Zde již chybí to pěkné střídání světel, které zdobilo první fotografii. V obloze pak dochází k "přepalům" ve světlých mracích (místa bez kresby). V krajinářské fotografii (ale nejen zde) se proto používá šedý přechodový filtr pro potlačení velkého expozičního rozdílu mezi oblohou a zbylou částí fotografie - především za svítání a západu slunce. Zde bych určitě doporučil, v nabídce VFFOTO je jich celá řada. A příště bych se vyvaroval doteku stromu s horským masivem vlevo. Stačí se jen kousek s fotoaparátem posunout ...

K NEBESŮM
Zajímavé zachycení mraků. Ale snímek působí ploše, bez prostoru – pravděpodobně foceno za tvrdého poledního slunce. Chybí nějaké zajímavé popředí, které by oko diváka vtáhlo do děje.

KOUZLO KONTRASTU
Toto je celé hodně "natěsno", chybí prostor. Opět jde o tvrdé polední světlo, rušivě působí uřízlý kámen vpravo a padající dům v levé části fotografie. 

REALITA VS. ODRAZ
Hezky kompozičně poskládaná fotografie z dolomitského sedla Falzarego. Jak jsem již psal u fotografie "Tre Cime" - zrcadlení je vděčným motivem. Pro zvýraznění efektu je vhodné použití polarizačního filtru. Správným otočením filtru můžete vodní hladinu buď zprůhlednit nebo naopak využit k výraznějšímu zrcadlení. Fotografie se mi moc líbí, přesto si dovolím upozornit na drobné rušivé prvky, které tahají za oči (viz. níže). Příště si dát pozor, pokud to půjde ;-)

ZBLÍZKA I ZDÁLI 
Snímek pořízený ze stejného sedla jako předchozí fotografie. Fajn kompozice, pěkná oblačnost. Ale váhám - chtěl autor fotit rozkvetlou azalku nebo masiv Tofany? Pokud květ azalky, mělo být zaostřeno do popředí a mírně rozmazané vrcholy v pozadí by pak dokreslovaly atmosféru hor. Běžně platí pravidlo, že rozmazané popředí tahá za oči. Ale proč ne, pravidla jsou od toho, aby se porušovala ;-). Sám mám pár takových fotografií. Nicméně je dobré si předem říci, co chci vyfotit, co má být tím hlavním motivem ...

Poslední fotografie je od Vladimíra 

PODZIMNÍ RÁNO V DOLOMITECH
Je vidět, že sedlo Falzarego je oblíbenou destinací. I já to tu mám moc rád. Pohádková, až snová atmosféra fotografie, ze které vyzařuje ticho a klid. Starý kmen ve zlatém řezu vtahuje diváka do prostoru, aby se v zápětí jeho oko zastavilo na skalním masivu. Nikde nic neruší, vše je v harmonii. Jindy bych u krajinářské fotografie namítl, že mi chybí mraky, ale tady by už byly zbytečně navíc ... krása! 

A co říci závěrem? Pan W. Eugen Smith řekl: „Jaký užitek má hloubka ostrosti, když chybí odpovídající hloubka pocitů?“ A o to se snažte – fotit s radostí tak, aby fotografie měla duši, atmosféru a energii. Bavte se fotografií, nechte se unášet na vlně světla, protože to často hraje ve fotografii hlavní roli.
Ať se daří!

Tomáš Holub
Autor knihy "Když má fotografie duši"
Fotografické kurzy: www.holubtomas.cz
www.facebook.com/tomasholub.photo
Instagram: @holub.tomas3 
Tel: +420 604 721 983
E-mail: holub.tomas@centrum.cz

Projekt jak to vidím já