Košík obsahuje celkem 0 položek. V celkové ceně 0,- Kč. ZOBRAZIT KOŠÍK CZ - CZK SK - EUR US - USD US - USD

Polarizační filtr prakticky a v detailu

Cirkulární polarizační filtr je (po UV filtru) obvykle druhým sklíčkem, které si fotograf před objektiv pořizuje. Jeho účinek totiž dost dobře nelze dodatečně nasimulovat softwarově.

Co vlastně polarizační filtr dokáže?

Ztmavit modrou oblohu a zvýraznit na ní světlé mraky, omezit namodralý vzdušný opar a zvýšit kontrast dálek, zvýraznit nasycení barev, odstranit odlesky z vodní hladiny a z NEKOVOVÝCH předmětů.
To vše jej předurčuje k využití zejména v krajinářské fotografii, při fotografování vody a pro snímky přírody (rostlin, hmyzu…). Naprosto nepostradatelný je pro fotografa za šedivého pošmourného a deštivého počasí s nevýrazným světlem.

Pro ukázku efektu CPL v praxi jsem vybral podzimní fotografii z Beskyd od velkého vodopádu Satiny poblíž Frýdlantu nad Ostravicí.

Fotografováno za oblačného dne brzy ráno, kdy do úzkého a hlubokého kaňonu jde jen rozptýlené světlo od oblohy. Mimochodem, fotografovat někdy později dopoledne, s přímým slunečním světlem na vodopádech, to si dost dobře neumím představit, přepaly a kontrast by byly nezvládnutelné.
Fotoaparát Sony A7, objektiv Nikkor 20-35/2,8 (s adaptérem), snímáno v režimu priority clony. Oba snímky jsou pořízené s naprosto stejným nastavením v aparátu i při vyvolání, stejně zmenšené a liší se tedy skutečně jen použitím/ nepoužitím polarizačního filtru VFFOTO PS CPL III 77 mm.
Opravdu jsem ocenil vysoce kvalitní povrchovou úpravu tohoto špičkového VFFOTO filtru. Od vodopádu každou chvíli odlétla kapička vodní tříště a některé skončily na skle filtru (sluneční clona u širokoúhlých objektivů zrovna moc nechrání). Díky speciálním hydrofobním nanovrstvám nevytvořily loužičky, nýbrž kuličky, které šlo snadno a beze stop odfouknout balónkem.

Nejprve tedy celá fotografie. Prvý snímek je s nasazeným polarizačním filtrem VFFOTO PS CPL III, 77mm. Druhý, identický, je bez použití polarizačního filtru.

Fotografie - velký vodopád Satiny v Beskydech, s nasazeným polarizačním filtrem (vlevo) s bez polarizačního filtru (vpravo).

 

Když projdeme účinek polarizačního filtru v detailech:

Fotografie s vyznačením oblastí, ze kterých byly vybrány detaily pro ukázky níže.



Porovnání fotografie javorového listu, pořízené s použitím CPL (vlevo) a bez CPL (vpravo).

Vlevo detail fotografie pořízené s polarizačním filtrem, vpravo bez něho. Javorové listy které výrazně vystupují ze snímku, dokreslují atmosféru podzimu a žlutou barvou oživí jinak zelené mechové balvany. Bez polarizačního filtru by jejich barva byla mdlá, světle žlutohnědá a s nežádoucím odleskem oblohy.


Porovnání fotografie kamene v proudící vodě, pořízené s použitím CPL (vlevo) a bez CPL (vpravo).

Vlevo detail fotografie pořízené s polarizačním filtrem, vpravo bez něho. Mokrý kámen v proudící vodě, polarizační filtr oteplil barvy do příjemnějších teplejších odstínů, oživil barvu zeleného mechu, ubral odlesky hladině a tím umožnil vidět i struktury pod vodou. Výrazně nasytil i barvy oranžového bukového listí pod hladinou.

Porovnání fotografie balvanů čnících z vody, pořízené s použitím CPL (vlevo) a bez CPL (vpravo).
Vlevo detail fotografie pořízené s polarizačním filtrem, vpravo bez něho. Na mokrém povrchu balvanu polarizační filtr odstranil nepříjemný modravý odlesk oblohy, výrazně zvýšil kontrast a nasycení barev zeleného mechu i naplaveného listí buků a tím posílil podzimní vyznění snímku.

Porovnání fotografie detailu vodopádu, pořízené s použitím CPL (vlevo) a bez CPL (vpravo).
Vlevo detail fotografie pořízené s polarizačním filtrem, vpravo bez něho. Na mokrém mechu díky polarizačnímu filtru zmizel nehezký modrozelený odlesk, tmavý kámen získal kontrastnější barvu a červenooranžové listí je daleko výraznější. Proudící voda je vyhlazenější a s jasnější barvou. V malé míře polarizační filtr ubral i fialovou chromatickou aberaci na kontrastním rozhraní vody a mechu, nicméně tato vada půjde snadno odstranit při pozdějším zpracování v editoru.

Závěrem a jen pro připomenutí pár zásad úspěšného používání polarizačního filtru:

  • Intenzita účinku se mění natáčením obroučky.
  • Nejsilnější efekt ve směru kolmém na slunce. Ve směru po slunci a proti slunci je účinek minimální.
  • NEMÁ vliv na odrazy od KOVOVÝCH předmětů.
  • S rozumem u širokoúhlých objektivů - hrozí nestejnoměrné ztmavení oblohy.
  • Prodloužení expozice, omezuje množství světla - doporučený stativ!
  • Nešroubovat přes jiný filtr (např UV), více rozhraní sklo-vzduch znamená zhoršení kresby!

 

Přeji dobré (nepolarizované i polarizované) světlo :-)

    Jiří Skořepa

Více článků o filtrech najdete na www.fotofiltry.eu

Přihlášení proběhlo v pořádku.
Jste přihlášen jako. Host.
Neplatné uživatelské jméno, nebo heslo.
Váš kód je v pořádku, sleva je aplikována.
Váš kód nebyl správně zadán, sleva nebude započítána.